Password

Glemt password?

Ny bruger?

 
hængelås indkøbskurv
Søg...
Du er her: Forside / Tilmelding / svømning / Niveauer
Print side

Niveauer

De gængse niveauer på holdene (Bemærk: Der kan optræde to niveauer på visse blandede hold).

  • Begynder

  • Letøvet 

  • Øvet

  • Rutineret

     

For info om udspring, klubsvømning og vandpolo se Idrætsoversigt  

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Begynder/intensive

På disse intensive hold er der ret få deltagere, så underviserne har god tid til hver deltager. Undervisningen foregår i det lile, lune bassin, så det vil virke overskueligt og behageligt for alle. 

Her bliver du forberedt til at nyde at være i vandet, flyde m.m., som gør, at du kommer til at føle dig helt bekvem og klar til at lære at svømme.

Du gøres klar til at rykke på et rigtigt begynderhold til den kommende sæson, og underviseren tilrettelægger svømmeindlæringen med henblik på, at den enkelte kan rykke på et begynderhold i det store bassin efter dette hold.

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Begynder 

Definition/forudsætninger:

  • Du kan ikke svømme 25 meter uden pause, men er i og for sig ikke bange for vand og kan flyde osv. 

  • Vejrtrækningen i forhold til svømning er ikke på plads.

  • Du vil gerne lære brystsvømning, rygcrawl og crawl

 

Indhold/du lærer her:

  • Der lægges vægt på at lære basale svømmefærdigheder og at lære at svømme effektivt

  • Du lærer at udføre et glidende afsæt fra væggen i neddykket leje

  • Du lærer at bruge vandet til fremdrift og opdrift

  • Du lærer, hvordan vi organiserer os på banerne

  • Du bliver introduceret til brystsvømning, crawl og rygcrawl 

  • Vandtrædning

  • Opretholde og genvinde balance under bevægelse

 

Form/metode:

  • Du bliver undervist på et meget lille hold, hvor der er vekslen mellem individuel- og holdinstruktion. 

  • Undervisningen foregår på alle de intensive hold i det lille, lune bassin, hvor der kun er folk fra dit hold, og hvor du kan bunde over det hele.

  • Du lærer færdselsregler, så du ikke skal være nervøs for at nogen svømmer ind i dig.

  • Det er netop i samspillet med holdkammerater, at du bliver inspireret og tryg ved at kunne erfaringsudveksle og evaluere sammen. 

 

Ekstra træning. Drøft med din træner, hvornår du er klar til at træne mere selvstændigt om søndagen (din træner skal frigive dig til ekstratræning).

 


Letøvet 

Definition/forudsætninger:

  • Du er helt tryg ved at have hovedet under vandet

  • Du kan svømme og dykke kroppen i et glidende afsæt fra kanten

  • Du kan svømme mindst 25 meter uden hjælpemidler og hen over dybt vand i en svømmehal
    Bemærk dog, at du skal kunne svømme minimum 100 meter uden pause, hvis du vælger at svømme på hold i Bellahøj, da det er et 50 meter bassin uden mulighed for at bunde.

  • Du lærer færdselsregler i forhold til baneopdelt bassin således, at sammenstød undgås

 

Indhold/du lærer her:

  • Du lærer elementære færdigheder i både brystsvømning, rygcrawl og crawl, dvs. grovform i koordinering mellem vejrtrækning, arm- og benbevægelse

  • Vi arbejder både med konditions-, udholdenheds- og sprinttræning

  • Du lærer yderligere tekniske detaljer i både brystsvømning, crawl og rygcrawl, og du træner overfladevendinger og start, samt får mulighed for at lære bjærgning og ilandbringning af forulykket

  • Vi udbygger de svømmetekniske færdigheder i crawl, rygcrawl og brystsvømning

  • Du lærer hovedspring udviklet til startspring såvel som til rygcrawl

  • Der svømmes ca. 1.000-1.500 meter pr. time

 

Form/metode:

  • Du bliver undervist på hold, hvor der er vekslen mellem individuel- og holdinstruktion

  • Du lærer færdselsregler i forhold til given organisering af et helt hold, bl.a. hvordan man ikke ligger eller står i vejen for hinanden

  • Det er netop i samspillet med holdkammerater, at du bliver inspireret og tryg i oplevelsen af den fælles puls

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Øvet 

Definition/forudsætninger:

  • Du har en følelse af stabilitet mellem vejrtrækning + arme- og benkoordinering

  • Du svømmer mindst 300 meter uden pause

  • Du kan svømme mindst 50 meter af hhv. brystsvømning, crawl og rygcrawl

  • Det er ikke afgørende, om du er i dårlig eller god form

 

Indhold/du lærer her:

  • Du får systematisk undervisning i de fire svømmearters teknik, altså også butterfly med tilhørende overfladevendinger. Dvs. et løft i svømmeteknik i forhold til grovform på letøvede hold. Du får samtidig konditionstræning.

  • Desuden får du kendskab til livredning inkl. bjærgning af en svømmer, der er forulykket

  • Du lærer saltovendinger til crawl og rygcrawl

  • Livredning - du lærer at dykke til bunden

  • Der svømmes ca. 1.500-2.500 meter pr. time

  • Du lærer at træne efter ur på væggen for at kunne disponere pauser, starttider og pace.

 

 Form/metode:

  • Du bliver undervist på hold, hvor der er vekslen mellem individuel- og holdinstruktion

  • Du lærer færdselsregler i forhold til given organisering af et helt hold, bl.a. hvor man ikke står i vejen for hinanden

  • Det er netop i samspillet med holdkammerater, at du bliver inspireret og tryg i oplevelsen af den fælles puls

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Rutineret 

Definition/forudsætninger:

  • Du kan svømme 100 meter medley uden pause med tilhørende vendinger

  • Du kan svømme 50 meter med tøj og efterfølgende afklædning i vand

 

Indhold/du lærer her:

  • Du lærer saltovendinger til Individuel medley inkl. ryg til bryst saltovending og samt i vendninger.

  • Pull Out til brystsvømning i de to brugte varianter

  • Der arbejdes med yderligere finpudsning og specialisering i de enkelte stilarter

  • Du får konditionstræning, længere distancer op til 400 meter (hvis der er plads, kan der forekomme længere distancer)

  • Der svømmes ca. 2.000-3.000 meter pr. time

 

Form/metode:

  • Du bliver undervist på hold, hvor der er vekslen mellem individuel- og holdinstruktion

  • Du lærer færdselsregler i forhold til given organisering af et helt hold, bl.a. hvor man ikke står i vejen for hinanden

  • Det er netop i samspillet med holdkammerater, at du bliver inspireret og tryg i oplevelsen af den fælles puls.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Langdistance crawl - Letøvet (fortsat), øvet, rutineret 

Holdet er tænkt for dig, der primært vil forbedre, udvikle og optimere din crawlteknik. Det primære fokus er at få en så afslappet, effektiv og hurtig stil som muligt. I træningen ligger fokus også på forbedring af kondition og din udholdenhed i vandet.

På holdet vil der også være fokus på at optimere din crawl både med øvelser i sprint og distance. Der er 1½ times træning pr. gang. Det er her en forudsætning, at du i forvejen er en nogenlunde habil crawlsvømmer, dvs. at du svømmer minimum 100 meter crawl uden pause, gerne mere. 

Du vil sideløbende også træne de kvaliteter, der gælder for almindelige letøvede og øvede hold.

  •  Måske vil du gerne supplere og opøve din udholdenhed mhp. åbent-vand-svømning?

  • Måske har du nogle triathlon-drømme?

  • Måske er dit temperament til at svømme langt og jævnt?

Du har som minimum trænet én sæson på et letøvet hold. 

Gå til kurven, for at færdiggøre tilmeldingen og betale.

eller

Forsæt indkøb

Vi vil gerne høre din mening

Indtast dit navn, email og en kommentar herunder.
Din kommentar bliver herefter sendt til KSI.

 

Navn:
Email:
Kommentar:

Send kommentar

Tak for din henvendelse.
Vi vil læse din kommentar.