Password

Glemt password?

Ny bruger?

 
hængelås indkøbskurv
Søg...
Du er her: Forside / Tilmelding / kajak / Fritræn/Svø.hal
Print side

Fritræn/Svø.hal

Fritræning fra Kajakskuret på Holmen

BEMÆRK: Du fritræner p.t. under forudsætning af at ville overholde vores corona-regler - læs det igennem her før tilmelding!

 

  • Man skal være tilmeldt aktuelt KSI Kajakhold eller 4 dages KSI Kajakursus for at måtte fritræne (tilmeldte til Kajakture kan fritræne inden turen).

  • ...eller også skal man være tilmeldt Gæsteronings-holdet (NYT!)

  • Adgang til fritræning: Mangler du den FORTROLIGE kode til hængeslåsen kan du i god tid inden din fritræning spørge om kode her: ce@kustudenteridraet.dk  Du SKAL oplyse hvilket hold / tur du er tilmeldt (fx kajY eller turen UK13)

  • Ingen må fritræne, når der er kajakhold eller tur/kursus i gang, tjek det på Idrætsoversigt, Kajak, på usg.dk

  • Fritræning i nov.-april kræver, at du samme sæson med træner har gennemført Koldtvandsprøve (makker og selvredning)  i slutningen af oktober eller senere.

  • Uden IPP2-bevis kan man ikke fritræne, bortset fra ved at deltage i noget ekstra-roning med frivillig  træner eller 2 IPP2'ere (tjek Facebooken).

  • Med IPP2-bevis kan minimum 2 roere sammen fritræne i op til 4 m/s (evt. mere hvis det foregår i Havnen) og ikke udenfor Havnen i nov-april. Find din træningsmakker på kajakfacebooken.

  • Med IPP3-bevis kan man fritræne alene i op til 8 m/s (evt. mere hvis det foregår i Havnen), men skal være minimum 3 sammen, hvis der roes uden for Havnen i nov-april.

  • Kode til kajakskur og wirer mailes til deltagere på letøvet-, øvet- og gæsteroningshold.

  • Ro ikke i det forbudte område i havnen: Ud for Langeline til de gule bøjer i midten af Havnen samt i Trekronerløbet og ved Krydstogtskajen. Ro BAGVED Langelinje for at komme til Nordhavnen: Se tilladte rute på  kort

Ekstra-vinter-træning i svømmehal - "kaj01"

  • Du/I kan ekstra-træne, hvis I er min. 3, hvor den ene så har jobbet med at "stå på kant" (være "livredder")

  • Man skal booke sin ekstra-træning hos ce@kustudenteridraet.dk , som skriver jeres tid på listen ("kaj01") nedenfor. Den der booker er ansvarlig for, at der er en "på kant" under træningen

  • Man kan booke flg. dage/tider medmindre de er på hold-MØDEPLAN man/ons/tors. kl. 20-22, tirs/fre., kl. 19-21, lør. kl.-8-10+12-14, søn. kl. 9-11.

  • Se seje videoer fra kajakrultræning i svømmehallen her

 Fritræning i foskajak

  • KSI-roere med gyldigt foskajakbevis kan låne foskajakker med til fx Sverige efter aftale med Christian Engkilde, KSI - cengkilde@usg.dk. 

     

 _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

SVØMMEHAL kajaktræning 

November 2019-april 2020

Nørre Allé 51, i det lille bassin.

 

MØDEPLAN for holdene med træner

 

"Bytte" tid ?

Har du gyldig grund til ikke at kunne møde op (arbejde, sygdom o.l.) så mød gerne op på et af de andre holdtidspunkter og spørg træneren, om du kan være med: Men mød ikke op på deres første træningsgang, hvor der typisk er "fuldt hus" i forvejen!

 

Ekstra-træning - "kaj01"

(...mulighederne er: tir. + fre. kl 19-21, man.+ ons. + tors. kl. 20-22, lør. kl. 8-10, 12-14 og søn. 9-11 UNDTAGEN hvis dato er brugt på listen ovenfor)

 

Udstyr 

Medbring badetøj, håndklæde, svømmebriller, evt. næseklemme samt " helly hansen" undertrøje (evt. våddragt) ellers bliver man kold. Vær omklædte, når træningstiden starter.

Hjælp hinanden på holdet med at hænge kajakkerne på krogene efter træning. Der må aldrig efterlades kajakker på gulvet! 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7 trins KAJAK-RUL-METODE

Klassisk baglænsrul - her til højrehåndede

  • Varm op: Ryg/mave/skuldre og beskyt udsatte skuldre, ved at holde albuerne ok tæt ved kroppen (ribben/mave) og hold igen med antal rul!

  • Sikkerhed: Hav makker i vandet ved siden af dig; kæntrer du, klapper du på bunder, læner dig fremover, "krammer" kajakken - makker vender dig rundt ved at holde fast med begge arme over bagdæk og bøje bagover i ryggen med al vægt, så kajak kommer rundt.

 VIGTIGT OMKRING METODEN: Kikser en øvelse, gås et trin eller to tilbage :-)

  • 1) Sid i kajak langs kant - begge hænder på kant - overkrop flyder i vandet, øret under vand: Lav 10 frække HOFTEVRIK i hver side, hvor kajakken vrikkes og bunden skiftevis vender opad mod loft og nedad mod bund; Brug mavemuskler og knæ, mens overkrop forbliver nede i vandet.

  • 2) Som ovenfor: Men pres nu blidt fra mod kant med armene (ca. 1/4 sekund efter hoftevrikket blev sat i gang), så overkrop kommer ud af vand og BAGOVER så du ender med hovedet hvilende MOD bagdækket (10 gange til hver side).

  • 3) Som ovenfor: Men hænder sætter nu af på PAGAJ, hvor makker holder bladet i vandoverfladen vinkelret på kajak. Hoftevrik og pres dig bagover ved at sætte af med højrehånden på pagajen og end med hovedet mod bagdækket; husk at placere den venstre hånd helt om på bunden af kajakken (så den hviler mod bund ud for din hofte) - få makker til at placere hånden dér (10 gange hver side).

  • 4) Som ovenfor: Men påsæt nu oppustet PAGAJFLYDER (de gule) på ene pagajblad og gentag ovennævnte; Husk pagaj vinkelret og venstrehånd "om på bunden" ...kan du også gøre det, hvor hovedet er helt under vand ? (10 gange hver side).

  • 5) Som ovenfor: Men nu prøver du ET HELT RUL, hvor makker hjælper med placering af venstre hånd samt hjælper med at føre bladet i den rigtige retning, bagover - Altså, du ruller ned i venstre side - pagaj i pænt strakte /"stive" arme - pagaj parallelt med kajak, så de to blade rører vandet - rul rundt og GLO intenst på forreste blad under hele aktionen! - TRÆK SÅ BAGOVER/BAGOVER/BAGOVER....... og rul op med hoved bagover mod bagdæk.

  • 6) Som ovenfor: Men pagagflyder afmonteres - vend forreste blad med trækside opad, rul rundt - glo på forreste blad - klap 5-6 gange på vandoverfladen med bladet som vender med trækside fladt mod vandet – slip pagaj/kram kajak/klap i bund/bliv rullet op…

  • 7) Samme som ovenfor: Men nu forsøger du et helt rul efter, at du er kommet i korrekt startposition under vandet og har klappet ved at hoftevrikke og trække pagagblad bagover sammen med overkroppen. Få makker til at hjælpe bladets vej hen over vandoverfladen.

 

 KIKSER RUL, SKYLDES DET OFTE:

  1.   Bladet vender ikke rigtigt; lav kontrolklap inden du trækker/ruller!

  2.   Venstre hånd kommer ikke om og hviler mod bunden, inden du ruller; bank med knoen mod "hoften" inden du trækker/ruller!

  3.   Du "rejser dig op" inden hoved hviler mod bagdæk; Først rejse overkrop op (med en "mavebøjning"), når kajak er helt rundt og vandret!

 

/God træning, Christian Engkilde, KSI Kajak

Gå til kurven, for at færdiggøre tilmeldingen og betale.

eller

Forsæt indkøb

Vi vil gerne høre din mening

Indtast dit navn, email og en kommentar herunder.
Din kommentar bliver herefter sendt til KSI.

 

Navn:
Email:
Kommentar:

Send kommentar

Tak for din henvendelse.
Vi vil læse din kommentar.