Password

Glemt password?

Ny bruger?

 
hængelås indkøbskurv
Søg...
Du er her: Forside / Om USG / Hjælp ved overbelastningsskade
Print side

Hjælp ved overbelastningsskade

Din krop kan tåle meget, meeen.....

Bliver den belastet meget over en periode, kan der opstå en overbelastningsskade ved idræt, studiearbejde m.m. (ondt i ryggen, musearm m.v.). 

USG giver dig nedenfor 6 HANDLINGSMULIGHEDER ifm. en eventuel skade, som du kan anvende, så du ikke holder op med at træne:

 

1.  Opdag overbelastningen inden den bliver til en skade! Læs hvordan i interviewet nedenfor m. USGs erfarne fysioterapeutChristian Neergaard !

2.  Begræns belastningen med flere pauser under træningen! Læs i interviewet nedenfor, hvordan du gør det.

3.  "Stop" skaden ved selv at flytte dig over på et alternativt USG-hold ! (når du er logget ind på usg.dk). Træn, men uden at anvende den skadede kropsdel: Se forslag i skemaet nedenfor.

4. Er skaden vedvarende, så ring til USGs fysioterapeut (USG-rabatpris) og få en tid til diagnose/genoptræningsøvelser.

5. Mød derefter op på USG hyggelige Genoptræningshold og udfør dine genoptræningsøvelser med andre i samme båd..du skal ikke framelde dig dit normale usg hold blot give besked til din træner, at du kommer tilbage, når du er genoptrænet.

6.  ...ved mere generelle ting: Hovedpine, nakkesmerter, lændeproblemer o.l. kan du med stor fordel konsultere USGs kropsterapeut Flemming Davidsen

 

BEMÆRK OMKRING 1. HJÆLP: Der er ismaskine i Idrætshallen; der kan man altid løbe over og fylde fx sin T-shirt med is, og der er 1.hjælpskab i OM-Hallen. Derudover er der isposer og elastikbind i klatre-1.hjælp-kassen og i gym.-1.hjælp-kassen i KF9-Hallen, ellers kom ind på USG-kontoret!

 

Læs i nedenstående interview

  • hvordan du selv meget hurtigt kan opdage en mulig overbelastningsskade

  • hvad du hurtigt skal gøre 

  • hvordan du sagtens kan fortsætte din træning i USG, selvom du har en skade.

 

Sådan opdager og håndterer du din overbelastningsskade !

- Interview med USGs fysioterapeut, Christian Neergaard, udført af Christian Engkilde, USG 2016:

Hvilke typer idrætsskader får USG’erne typisk?

”Ved bold -og ketchersport er det oftest akutte skader, der umiddelbart fylder mest. Typisk er det ankelskader og knæskader, hvor sideledbånd, menisken eller sjældnere, korsbånd skades. I virkeligheden er der dog generelt flest overbelastningsskader. Det er sådan nogle skader, der kommer snigende, og som i starten er vanskelige at skelne fra almindelig muskelømhed. Derfor er der mange, der ikke får gjort noget ved skaden, før den har udviklet sig til en varig vævsskade.”

Hvordan ved man om det er muskelømhed eller en begyndende overbelastningsskade?

”Det er helt normalt at være øm 1-2 dage efter træning; vævet skades en lille smule ved træning, men genopbygges i en stærkere version. Fortsætter muskelømheden i samme omfang efter den 2. og 3. træningsgang, træner du for hårdt, og du risikerer at overbelaste vævet, så du får en skade. Bliver du ved med at træne trods advarselstegnene, vil du være længere tid om at blive skadefri igen.”

Hvad skal man gøre ved en overbelastningsskade?

”Først og fremmest skal man reagere hurtigere end mange gør. Ofte fortsætter folk med at træne i op til flere måneder, selvom det gør ondt. Det skal man ikke. Man skal reagere allerede efter 2.-3. træningsgang, hvis man bliver ved med at have samme ømhed. Man kan selv gøre det, at man træner mere skånsomt og holder lidt igen: Træner lidt kortere tid og lidt mindre intensivt, holder nogle pauser under træningen, springer de eksplosive intervaller over etc. Fortsætter samme ømhed efter et par uger, skal man få skaden diagnosticeret og behandlet hos en fysioterapeut.

Hvad skal man gøre ved en akut skade?

”Hvis man får en akut skade i ankel, knæ, håndled, fingre og lignende, skal der gribes ind lige med det samme. Man skal følge rice-princippet*). (USG-kontorets tilføjelse: Hvis man er i tvivl om, hvor alvorlig skaden er, kan man ringe til 1853. De vejleder, om man skal ringe efter en ambulance, selv tage på skadestuen eller at den skadede efterfølgende evt. skal opsøge egen læge.) Når den første behandling er overstået, er det vigtigt at komme i gang med mobilisering og genoptræning af de skadede led hos en behandler, fysioterapeut.”

Er træningspause nødvendig eller kan man lave alternativ træning i USG?

”Fuldstændig pause er som udgangspunkt en rigtig dårlig idé. Man skal opsøge en behandler, fx en fysioterapeut og komme i gang med de rigtige genoptræningsøvelser med det samme eller efter at de værste symptomer og hævelse har lagt sig. En præcis diagnose er afgørende for den rigtige behandling: En øm hæl kan eksempelvis både skyldes en skade i senevævet (kræver langsomme styrketræningsøvelser) eller en betændt slimsæk (kræver aflastning, ro). Generelt er det oplagt at kaste sig over alternative træningsformer, som ikke belaster det skadede led, så man ikke kommer ud af form eller mister humøret af ikke at kunne træne! USG tilbyder jo et væld af træningsmuligheder, der supplerer hinanden. Se skemaet nedenfor. Hvis du har en løbeskade (skinnebensbetændelse) kan du fx træne på USG-hold, der ikke indeholder landing/stød: Svømning, mountainbike, aqua-fitness, pilates! Men start i et behersket tempo så du ikke får endnu en skade!”

Hvorfor får USG’ere overbelastningsskader?

”I USG er der meget holdsport, hvor man træner i et fælles tempo, som kan være en lille smule for højt/hårdt for nogle af deltagene. Her skal deltagerne lytte til sin krop og tage lidt kortere distancer evt. i lidt lavere tempo. Det er altid i orden at forklare sin træner om sin muskelømhed og aftale forebyggelse af skade ved at man springer nogle ”runder” over, dropper de eksplosive øvelser etc. Specielt nye deltagere, der er startet på holdet midt i sæsonen, er udsat for skader på denne måde, da det kræver gradvis tilvænning at starte med en ny eller uvant motionsform. Start her med ikke at deltage i alle øvelserne; hold nogle gode pauser, mens de andre træner. Muskelømhed skal klinge af efter 2.-3. træningsgang. Gør den ikke det, skal du holde flere pauser og træne blidere. Når muskelømheden er væk, kan du ganske langsomt træne lidt hårdere. Ved løb er tommelfingerreglen at øge distancen med højst 10% per uge.”

Hvordan kontakter man USGs fysioterapeut og hvad koster det?

Christian Neergaard underviser i fysioterapi på Fysioterapeutskolen, har skrevet bogen "Løb" og "Sportsskader" (Gyldendal) og er USG’s fysioterapeut. Ring på mobil 22980918 eller mail@sundsport.dk for at få en aftale. Det koster kun 175 kr. for en behandling, idet USG giver tilskud til behandlingen (USG’ere som er ikke-stud. Betaler 225 kr.).

 

*) RICEM-princippet (rest, ice, compression, elevation, mobilisation). Hold den skadede kropsdel I ro, hold den med det samme så vidt muligt opad i 24 timer, så hæver den mindre, forbind med det samme med elastikbind i 24-36 timer, så hævelse holdes nede, kom is udenpå forbindingen ved skadede led, 30 min. per time i 6 timer. Elastikbind kan løsnes lidt om natten, må ikke være så stramt, at hud bliver blålig. Is er mest for at tage smerterne, det er elastikbindet, der er afgørende at få på, hurtigt. Hurtig start på bevægeøvelser for den skadede del er et vigtigt tiltag, da det virker effektivt drænnerende på hævelsen, vedligeholder bevægeligheden i leddet og stimulerer musklerne omkring leddet.

 

Skema med alternativ USG-træning, når du har en skade

 

Idræt, hvor man har fået skade og hvor man skal holde pause…

Idræt som ikke belaster skaden og som USG’ere på usg.dk  kan flytte til i genoptræningsperioden…

Løb  / o-løb /dans (skinnebensbetændelse)

Svømning, aquafitness, pilates, styrketræning, yoga, kajak, klatring, evt. mtb

Bold / ketchersport /dans / gym /mtb / rulleski / krydsfitt (ankelskade, knæskade, hofteskade)

Svømning, aquafitness, pilates, kajak, evt. styrketræning, evt. yoga

Bold / ketchersport /gym / krydsfitt (rygskade)

Svømning, evt. ryghold (styrketræning)

Bold sport / klatring /mtb / rulleski (håndleds- og fingerskade)

Løb, o-løb, svømning, aquafitness, pilates, vandring, dans evt. styrketræning

Boldsport / klatring / svømning /mtb /gym / kajak / styrketræning (albue- og skulderskade)

Løb, o-løb, pilates, vandring, dans, evt. styrketræning, evt. yoga

Andet?..skema revideres løbendeJ

 

 

Sidst redigeret 04-01-2017 12:57:26

Gå til kurven, for at færdiggøre tilmeldingen og betale.

eller

Forsæt indkøb

Vi vil gerne høre din mening

Indtast dit navn, email og en kommentar herunder.
Din kommentar bliver herefter sendt til USG.

 

Navn:
Email:
Kommentar:

Send kommentar

Tak for din henvendelse.
Vi vil læse din kommentar.